WITAMY NA STRONIE NASZEJ SZKOŁY :) ::Pedagog szkolny oferuje swoją pomoc uczniom i Rodzicom- więcej informacji w zakładce "ZDALNA POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA"::Informacje dla uczniów i Rodziców dotyczące zagrożenia koronawirusem w zakładce KOMUNIKATY.

Doświadczenia i eksperymenty dla uczniów kl.1-3

 

Doświadczenia i eksperymenty

 

 Doświadczenia i eksperymenty, czyli zrób to sam”


Drodzy uczniowie klas I- III. Raz w tygodniu w ramach zajęć kształtujących kreatywność przeprowadzaliście w swoich klasach różnego rodzaju eksperymenty. Wiemy, że bardzo lubicie te zajęcia. Dlatego też raz na 2 tygodnie będziemy umieszczać na stronie szkoły linki z doświadczeniami, które możecie wykonać w domu wspólnie z rodzicami. Bardzo prosimy, żebyście dokumentowali te zabawy zdjęciami lub filmikami i przesyłali je do swoich wychowawczyń. Wasze relacje będziemy zamieszczać na stronie internetowej szkoły. A oto dwie propozycje doświadczeń (wystarczy kliknąć na poniższe linki):


 https://www.youtube.com/watch?v=CjqoJpTWK44

 https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

Beata Kudaj

Iwona Kosecka

Izabela Zielińska




...................................................................................................................................................................................... 

Zachęcamy do dalszego eksperymentowania.

Oto następne propozycje zadań do wykonania.

 

Chmurka w butelce”

 

Kolejne proste doświadczenie, które można wykonać niemal w każdych warunkach. Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebne są:  butelki wykonane z przezroczystego plastiku, gorąca woda i kostki lodu. Plastikową butelkę należy wypełnić gorącą, ale nie wrzącą wodą. Odczekaj chwilę i wylej ostrożnie pół butelki. Następnie włóż kostkę lodu do otworu butelki. Co się wtedy wydarzy? Poniżej kostki lodu pojawi się mglista chmurka, czyli skroplona para wodna, a właściwie bardzo małe krople wody, będące już w stanie ciekłym. Sama para wodna jest niewidoczna.

 

Burza w szklance wody”

 

Pomoce/składniki:szklanka wypełniona wodą (do 3/4 wysokości), 4 łyżki oleju, barwniki spożywcze, miska i widelec.

 

Przygotowanie:Mieszamy klika kropel barwników w oleju, a następnie przelewamy go do wody. W efekcie uzyskamy pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.Opis zjawiska. Olej ma mniejsza gęstość niż woda i dlatego pozostaje na powierzchni. A co z kolorowymi kropelkami? Są cięższe od oleju dlatego opadają, a kiedy toną zaczynają rozpuszczać się w wodzie, co daje niesamowity efekt

 

 Dmuchane stworki”

 

Pomoce/składniki: rękawiczka lateksowa, marker, szklanka, ocet, soda.

 

Przygotowanie: Na rękawicy rysujemy smoka, potworka czy to,na comamy ochotę. Do szklanki wlewamy 3 łyżki octu, a do rękawicy 2 łyżki sody. Następnie naciągamy rękawicę na szklankę, ale tak aby soda była na dnie palców i nie wpadła do szklanki. Gdy rękawica jest dobrze umocowana podnosimy ją i przesypujemy sodę z palców. Nasza rękawica się powiększa, wstaje...mamy smoka, stworka.

 

Opis zjawiska:W doświadczeniu po zmieszaniu kwasu z zasadą powstał dwutlenek węgla, który wypełnił rękawicę.

 

Rozkwitający kwiat”

Pomoce/składniki: miseczka, woda, papierowy kwiat.

Przygotowanie: Do miski wlewamy wodę. Z papieru wycinamy odpowiedni kształt kwiatka. Zaginamy płatki do środka, następnie delikatnie układamy kwiat na wodzie, uważając by go nie zalać. Obserwujemy. Kwiatek rozwija płatki.

Opis zjawiska:Papier składa się głównie z włókien roślinnych, w których znajdują się kapilary. Kapilary są to cieniutkie rurki, dzięki którym w roślinach woda może być transportowana nawet na wysokość powyżej 10 metrów. Po włożeniu papieru do wody, wskutek sił działających w kapilarach na cząsteczki wody, papier pęcznieje. To dzięki temu zjawisku lilie rozkwitają tak, jak zwiędnięte kwiaty po włożeniu do wody

.....................................................................................................................

 

Tym razem nie woda, ale mleko w roli głównej . Zachęcamy do zrobienia tego ciekawego eksperymentu, do którego będą wam potrzebne(mleko, barwnik, płyn do naczyń, patyczek higieniczny, talerz). Jak zrobić to doświadczenie obejrzyjcie na stronie:

https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

Ponieważ macie już płyn do naczyń to jeszcze proponuję bańki mydlane

https://www.youtube.com/watch?v=ZSCuWiounSs

 

...............................................................................................................................................................................

Nadszedł czas na następne doświadczenia i eksperymenty. Tym razem: meduza w butelce i lewitująca piłka


Meduza w butelce

Potrzebne będą: butelka, niebieski barwnik do żywności, woda i folia spożywcza. Folię tniemy na kawałki i formujemy z niej coś na kształt meduzy. Wlewamy do butelki wodę i odrobinę barwnika. Następnie umieszczamy tam meduzę, zakręcamy i gotowe!

https://www.youtube.com/watch?v=FsRSfeE8hik


Lewitująca piłka

https://www.youtube.com/watch?v=WSZm38qAP-4